سامانه سمات csdiran.ir | ورود به سامانه سمات

جهت مشاوره تلفنی در زمینه سامانه سمات

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

سامانه سمات  csdiran.ir موضوع مقاله امروز است سامانه‌های سمات چیست ؟ سایت سمات به دنبال تفکر تضمین امنیت و کارآمدی بازار اوراق بهادار ایران از طریق توسعه و بهینه‌سازی ساز و کار تسویه معاملات اوراق بهادار با تمرکز بر افزایش کارایی، کاهش ریسک و کاهش هزینه‌های پایاپای و تسویه وجوه معاملات ایجاد شده است. برای آشنایی بیشتر با این سامانه و نحوه کار با آن با ما همراه باشید.

سامانه سمات csdiran.com

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به طور خلاصه “سمات” نوشته میشود. اصلی‌ترین وظیفه این شرکت انجام کارهای مرتبط با ثبت، نگهداری، انتقال مالکیت اوراق بهادار و همچنین تسویه تراکنش‌های مالی است. برای ورود به این سامانه، کاربران باید آدرس csdiran.com را در مرورگر وب خود (کروم، یا فایرفاکس) جستجو کنند. بعد بسته به نقش یا موقعیت خود در بازار مانند سهامدار، کارگزار، ناشر و غیره، خدمات متفاوتی از این سامانه دریافت ‌کنند.

تاریخچه و توضیحی مختصر در مورد کارگزاری

قبل از ایجاد شرکت‌های سپرده‌گذاری، وقتی افراد به بازار سهام یا بازار اوراق بهادار مراجعه می‌کردند، برای خرید و فروش سهام یا اوراق بهادار، از شرکت‌هایی به نام این کار را انجام میدادند. این کارگزاری‌ها برای انجام عملیاتی مانند خرید و فروش اوراق بهادار و همچنین تسویه این تراکنش‌ها استفاده میشدند.

اجازه دهید با یک مثال شفافتر توضیح دهیم؛ مانند وقتی شما می‌خواهید یک سهم یا دارایی مالی دیگری را بخرید یا بفروشید، به جای اینکه خودتان مستقیماً به بازار بروید، با کمک کارگزاری این عملیات انجام میشد. کارگزاری در واقع واسطه‌ای بود که به نمایندگی شما، تراکنش‌ها را انجام می‌داد و همچنین فرآیند تسویه و انتقال دارایی‌ها را اداره می‌کرد.

ادامه مطلب
دانلود برنامه ایرانسل من

با تأسیس شرکت‌های سپرده‌گذاری، وظیفه‌ی ثبت، نگهداری و تسویه اوراق بهادار به شکل مرکزی انجام شد و کارگزاری‌ها به عنوان واسطه‌ای کوچک‌تر در میان نیازهای سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سپرده‌گذاری به کار می‌رفتند.

در بازار بورس و معاملات اوراق بهادار، تمام کارها به صورت آنلاین و از راه دور انجام می‌شود و نیازی به حضور شخص نیست. معاملات در این بازار به شکلی حضوری و فیزیکی انجام نمی‌شود؛ بلکه همه فرآیندها از طریق پنل کاربری اختصاصی سرمایه‌گذاران انجام می‌پذیرد که توسط کارگزاری به آن‌ها ارائه می‌شود.

هدف اصلی از اجرای سامانه سمات توسط بانک مرکزی، بهبود نظارت بر تسهیلات اعطایی توسط نظام بانکی است. این سامانه به منظور تسهیل و افزایش سرعت در اختصاص تسهیلات به افراد علاقه‌مند استفاده می‌شود، بدون اینکه فرآیند به پیچیدگی بیافتد. با استفاده از این سامانه، رفتار و تاریخچه اعتباری هر فرد نسبت به تسهیلات دریافتی گذشته به طور کامل مشخص می‌شود. این اطلاعات به بانک‌ها این امکان را می‌دهد که بر اساس رفتار و تاریخچه اعتباری افراد، تصمیمات دقیق‌تری در خصوص تخصیص تسهیلات بگیرند.

در کل، وظیفه شرکت سمات این است که منابع مالی سرمایه‌گذاران را حفظ کند. طبق بند هفت قانون اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، وظایف مرتبط با ثبت، نگهداری، انتقال مالکیت و تسهیل توسعه وجه‌های مربوط به اوراق بهادار به عهده سامانه سمات قرار دارد. ایجاد سامانه سمات به کاهش ریسک‌، افزایش کارایی، کاهش هزینه‌های ثابت و…، کمک می‌کند. خدمات سمات در 3 گروه اصلی سپرده گذاری، ثبت، نگهداری اوراق بهادار قرار می گیرد.

مقاله پیشنهادی » سامانه سجام sejam.ir

امکانات سامانه سمات csdiran.com

برای بهره بردن از خدمات سامانه سمات، افراد باید از سایت و یا اپلیکیشن سمات استفاده کنند. همانطور که گفتیم کاربران سامانه سمات جز یکی از سه دسته  سهامداران، کارگزاران و ناشران بازار سرمایه هستند. آنان خدمات متفاوتی با توجه به نیازشان از طرف سمات دریافت مینمایند. برای آشنایی بیشتر با خدمات سمات اجازه دهید ابتدا با این سه دسته آشنا شویم:

ادامه مطلب
آموزش چگونه بفهمیم در واتساپ بلاک شدیم

درگاه الکترونیکی سهامداران ( دارا )

این پلتفرم برای افراد حقیقی و حقوقی سهامدار، درباره وضعیت سبد دارایی آن‌ها، درصد تشکیل دهنده دارایی‌ها از کل سبد و کارگزار مسئول نظارت بر آن، اطلاعاتی را فراهم می‌کند. همچنین، از طریق این پلتفرم، قابلیت گزارش گیری از گردش معاملات انجام شده و دریافت گواهی سپرده دارایی نیز وجود دارد. این پلتفرم همچنین به شما امکان مشاهده سهام در سجام را می‌دهد. دیگر خدمات این درگاه شامل موارد ذیل است:

  • اطلاعیه‌های نماد
  • گزارش گردش معاملات مجامع
  • گزارش دارایی
  • سبد دارایی
  • سودهای تعلق گرفته  بعد از سال ۹۶

درگاه الکترونیکی کارگزاران ( کارا )

یکی از مهم ترین نقشهای بازار بورس و اوراق بهادار را کارگزاران برعهده دارند،. سامانه سمات شکل گرفت تا به تدریج مراجعات و مکاتبات برای انجام امور حذف شوند.

درگاه الکترونیکی ناشران ( دانا )

ناشران، یکی از ذینفعان بازار سرمایه محسوب می شوند. امکان ارتباط با ناشران از سامانه سمات فراهم شد تا فرآیند های ثبت، سپرده گذاری، بالابردن سرمایه، توزیع سود و … با سرعت بیشتری انجام گیرد.

نحوه ورود به سامانه سمات csdiran.com

قبل از ورود به پلتفرم سمات و استفاده از خدمات آن، حتماً باید در سیستم سجام ثبت نام نمایید. برای بهره‌برداری از امکانات سامانه سمات بازار، تأیید هویت و انجام ثبت‌نام در سیستم سجام، اقدامی بسیار ضروری به شمار می‌آید.

گام اول برای ورود به سمات : با گوشی یا کامپیوتر یکی از مرورگرهای خود مانند گوگل کروم را باز کنید.  سپس آدرس سایت csdiran.com را در قسمت جستجو تایپ کنید. همچنین میتوانید آدرس سایت را به راحتی کپی و در سرچ بار پیست نمایید.

ادامه مطلب
مشاوره هک شدن اینستا | بازیابی اکانت اینستاگرام

Picture1

گوگل یک سری نتایج به شما نشان میدهید؛ کافیست روی اولین سایتی که نشان داده شده است کلیک نمایید.

Picture2

حال شما وارد سایت شدید. الان باید فرآیند ثبت نام را انجام دهید. از قسمت بالای سایت روی سامانه ها کلیک نمایید.سمات، چندین سامانه مختلف را پوشش میدهد. سجام یکی از این چند سامانه است. کافیست روی سجام کلیک نمایید تا وارد سامانه ثبت نام سمات شوید.

Picture3

برای استفاده از سمات همان طور که قبلا گفتیم باید ثبت نام شما در سجام با موفقیت انجام شده باشد. بعد از ثبت نام در سجام به راحتی میتوانید از سامانه سمات نیز استفاده کنید. مراحل ثبت نام در سجام به زبان ساده در سایت توضیح داده شده است.

Picture4

سامانه سمات سهام عدالت

یکی دیگر از خدماتی که سمات ارائه میکند سامانه سهام عدات است. در این قسمت سایت میتوانید اطلاعات دقیقی در مورد سهام عدالت به دست بیاورید.  روی سهام عدالت کلیک کنید.

Picture5

در این قسمت میتوانید به سوالات متداول سری بزنید و یا اخبار مربوط به سهام عدالت را مطالعه نمایید. از قسمت مربوطه نیز میتوانید دارایی سهام عدالت خود را بررسی نمایید.

Picture6

بعد از کلیک روی عبارت “مشاهده دارایی سهام عدالت” صفحه جدیدی باز خواهد شد که برای ورود نیاز به داشتن کد ملی است. بعد از درج کد ملی از طریق پیامک کدی دریافت خواهید نمود. امکان دریافت اپلیکیشن سهام عدالت بر روی گوشی نیز وجود دارد.

مقاله پیشنهادی » سایت سهام عدالت sahamedalat.ir

ورود به درگاه (DDN) برای سهامداران

وارد سایت سامانه شوید و کدملی یا همان شناسه ملی خود را وارد کنید.

Picture7

یک کد تائید به شماره موبایل ثبت شده در سامانه سجام، ارسال میشود .کد تائید را در قسمت مربوطه وارد کنید.

ادامه مطلب
سایت دریافت شناسه کانون در سامانه مرات

در صورتی که برای بار اول وارد این صفحه شده اید؛ باید رمز عبوری دلخواه ، برای فعالسازی سرویس احراز هویت انتخاب کنید.

Picture8

رمزی که انتخاب می‌کنید، باید رمزی ثابت باشد که در دفعات بعد هم از آن استفاده کنید. رمز عبور انتخابی باید حداقل 8 کاراکتر باشد و شامل حروف بزرگ، حروف کوچک، اعداد و کاراکترهای موجود در صفحه کلید (مثل  @، #، $ و …) باشد. در صورت فراموشی رمز عبور امکان تعویض آن وجود دارد.

مقاله پیشنهادی : سایت کارگزاری آنلاین آگاه

سؤالات متداول سامانه سمات csdiran.ir

سامانه سجام به‌عنوان یک ابزار قدرتمند نظارتی در عرصه مالی و بانکی عمل می‌کند. با استفاده از این سامانه، مراکز نظارتی می‌توانند به صورت زمان‌بندی شده و در زمان‌های لحظه‌ای فعالیت‌ها و تراکنش‌های مالی بانک‌ها و مؤسسات مالی را پیگیری کنند. این امر به نظارت بهتر بر فعالیت‌های مشکوک و جلوگیری از رخداد تخلفات کمک می‌کند.

سامانه سجام با ارائه اطلاعات دقیق و به‌روز در مورد تراکنش‌ها، وام‌ها، سپرده‌ها و سایر فعالیت‌های مالی، به افراد و سازمان‌ها امکان می‌دهد تا به‌طور شفاف و با دقت بیشتری به فعالیت‌های مالی نظارت کنند. این شفافیت به‌عنوان یک وسیله اصلی در پیشگیری از تخلفات مالی و ایجاد رقابت سالم در بازار مالی عمل می‌کند.

با دسترسی به اطلاعات دقیق‌تراکنش‌ها و فعالیت‌های مالی، تحلیل‌های اقتصادی دقیق‌تر و برنامه‌ریزی موثرتر انجام می‌شود. این اطلاعات به بانک‌ها، نهادهای نظارتی و سیاست‌گذاران کمک می‌کند تا به‌طور دقیق‌تر به نقاط ضعف و قوت اقتصاد کشور پی ببرند و تصمیم‌گیری‌های اساسی را بر اساس داده‌های واقعی انجام دهند.

6/6 - (2 امتیاز)

جهت مشاوره تلفنی در زمینه سامانه سمات

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا