سایت ارکید ORCID.org | دریافت کد شناسه ارکید ORCID

جهت مشاوره تلفنی در زمینه سایت ارکید ORCID.org | دریافت کد شناسه ارکید ORCID

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

کد ORCID، یا همان شناسه ORCID، یک رشته کاراکتری با طول 16 رقم است که هویت یک محقق را مشخص می‌کند. این کد برای شناسایی دقیق و خاص هر فرد در زمینه تحقیقات و علمیات استفاده می‌شود. برای دریافت کد ORCID شما باید به سایت orcid.org مراجعه کنید و عضویت خود را ثبت نمایید.

سپس پرونده شخصی خود را ایجاد و ORCID را به آن متصل کنید. این کد برای استفاده در انتشارات علمی، ارجاعات، همکاری‌ها و سیستم‌های دیگر مرتبط به تحقیقاتتان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اگر قصد دارید از سایت ارکید ORCID.org استفاده پیشنهاد میکنم این مقاله را تا پایان مطالعه فرماید، نحوه ورود به سایت ارکید ، نحوه ایجاد شناسه ارکید ORCID و خدمات این وبسایت را معرفی خواهیم کرد.

ac image y515699945009V e1694528094536

سایت دریافت شناسه ارکید ORCID.org

شناسه ارکید چیست؟ مختصر شده عبارت Open Researcher and Contributor به معنای شناسه محقق و مشارکت کننده ی آزاد می باشد.

اگر قصد دارید شما نیز یک کد اوکید ایجاد کنید می توانید مراحل زیر را طی کنید.

برای گرفتن کد ارکید می بایست وارد سایت ORCID.org شویدرفتن به وبسایت ORCID به آدرس  orcid.org و کلیک بر روی “ثبت نام” یا ” Sign Up”

2. پر کردن فرم ثبت نام: در این مرحله، باید اطلاعات شخصی خود را وارد کرده و فرم ثبت نام را پرکنید. اطلاعات شامل نام، نام خانوادگی، آدرس ایمیل و رمز عبور است. همچنین، شما می‌توانید از امکانات اضافی مانند ارتباط با حساب Google یا فیسبوک استفاده کنید.

3. تأیید آدرس ایمیل: بعد از پر کردن فرم ثبت نام، باید آدرس ایمیل خود را تأیید کنید. برای این کار، به ایمیل خود رفته و روی لینک تأیید دریافتی از ORCID کلیک کنید.

4. تکمیل پروفایل: پس از تأیید آدرس ایمیل، شما به صفحه پروفایل خود منتقل می‌شوید. در اینجا شما می‌توانید اطلاعات بیشتری را اضافه کنید، مانند نام مستعار، تحصیلات، تجربه کاری و دیگر اطلاعات مربوط به حوزه تخصصی خود.

5. دریافت کد ORCID: حالا که پروفایل خود را کامل کرده‌اید، می‌توانید کد ORCID خود را دریافت کنید. برای این کار، در بالای صفحه پروفایل خود، روی دکمه “کپی کردن” در کادر شناسه ORCID خود کلیک کنید. کد ORCID شما شبیه به “0000-0002-1234-5678″‌ خواهد بود. اکنون شما یک کد ORCID دارید که می‌توانید در مقالات، کتاب‌ها، پروژه‌ها و سایر فعالیت‌ها خود به عنوان شناسه منحصر به فردی استفاده کنید.

نحوه ثبت نام در سایت کد ارکید ORCID

اگر قصد ثبت نام در سایت کد ارکید ORCID را دارید بسیار کار آسانی می باشد که در ادامه به نحوه آموزش دریافت آن نیز خواهیم پرداخت. چگونه می توانم یک شناسه ORCID دریافت کنم؟ ثبت نام در orcid.org/register رایگان است. کمتر از یک دقیقه طول می کشد. شما فقط یک بار ثبت نام می کنید و می توانید به طور دائم از ORCID ID خود استفاده کنید. پس از ثبت نام، یک رکورد ORCID دریافت خواهید کرد که می توانید آن را از نظر محتوا کنترل کنید و تصمیم بگیرید که چه کسی می تواند آن را ببیند.

در قدم اول به سایت ارکید به آدرس ORCID.org مراجعه کنید و سپس بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

دریافت کد ORCID

بعد از کلیک بر روی گزینه ثبت نام “Sign in” تا وارد بخش فرم ثبت نام در سایت ارکید وارد شوید.

دریافت شناسه ارکید

سپس چهار راه برای ثبت نام در سایت ارکید ORCID.org را پیش رو خود خواهید داشت. در این قسمت ما دو راه آسان برای  ثبت نام را به آموزش خواهیم داد.

مرحل 1 : سریع ترین روش لاگین کردن با جمیل خود است. با کلیک بر روی گزینه ”  Sign in with Google ” شما می توانید بدون وارد شدن به فیلد ثبت نام و پر کردن آن وارد سایت ارکید ORCID.org شوید.

مرحل 2 :  در بخش دوم ثبت نام شما می توانید بر روی گزینه “register-button” کلیک کنید تا وارد یک صفحه جدید شوید.

نام ارکید

طبق تصویر بالا 6 مرحله ثبت نام در سایت ارکید ORCID.org را تکمیل کنید و اطلاعاتی چون : نام و نام خانوادگی، ایمیل و کلمه عبور و در نهایت بر روی گزینه ” NEXT ” کلیک کنید.

نکته مهم پیشنهاد میکنم ایمیلی استفاده کنید که دائمی و به روز باشد و به شما در آینده ایمیل‌های ارتباطی از طرف ORCID ارسال شود.

ارکید چیست؟

اکنون در کادر های ذکر شده می بایست در فیلد اول یک رمز عبور برای خود تهیه کنید و همان رمز عبور را مجدد در کادر دوم نیز قرار دهید  و بر روی گزینه “NEXT” کلیک کنید.

53 e1694527412863
  1. در این قسمت باید یکی از تنظیماتی که مشخص کننده دسترسی افراد به صفحه حساب شما در ارکید است را مشخص نمایید. گزینه ها عبارتند از همه – فقط افراد قابل اعتماد (افرادی که خود فرد انتخاب می کند) – فقط خودم
  2.  با تیک زدن در این قسمت، فرد موافقت خود را با قوانین و مقررات سایت اعلام می دارد.
  3. در این قسمت من ربات نیستم را تیک بزنید.

در پایان با ریجستر کردن، ثبت نام شما در ارکید به پایان می رسد و شما به صفحه ی اصلی حساب کاربری خود انتقال داده می شوید.

62

در صفحه ی ایجاد شده برای شما در سایت ارکید، ابتدا از شما می خواهد ایمیلی که به عنوان ایمیل اصلی در هنگام ثبت نام وارد نموده اید را تایید کنید (فلش قرمز). برای این کار ایمیل خود را باز کرده و روی لینکی که از طرف ارکید برای تایید برای شما فرستاده شده است، کلیک نمایید.

مراحل دریافت شناسه ارکید ORCID

پس از ثبت نام برای ORCID خود، می توانید اطلاعات شخصی، سوابق تحصیلی ، جوایز و آثار را به نمایه خود اضافه کنید. افزودن این موارد مفید بودن نمایه شما را برای دیگرانی که می خواهند تعیین کنند در گذشته چه کاری انجام داده اید، افزایش می دهد. با ورود به حساب ORCID خود، ویرایش ها را شروع کنید.

ORCID personal info2

افزودن آثار: وارد کردن نقل قول ها از پایگاه های داده

در بخش «کارها»، می‌توانید انتشارات، اجراها، نقدها و سایر آثار دانشگاهی خود را به یکی از سه روش اضافه کنید. ابتدا می توانید نقل قول ها را از پایگاه های داده وارد کنید.

برای شروع، در بخش «کارها»، «افزودن آثار» و سپس «جستجو و پیوند» را انتخاب کنید. شما لیستی از پایگاه های داده را مشاهده خواهید کرد که اجازه واردات مستقیم به ORCID را می دهند. بسته به جایی که در گذشته منتشر کرده اید، برخی از این گزینه ها ممکن است برای شما مفیدتر از بقیه باشند. گزینه های قوی عبارتند از: 

1.) ResearcherID : به شما امکان می دهد نقل قول ها را از Web of Science وارد کنید

2.) Scopus به ORCID : به شما امکان می دهد نقل قول هایی را وارد کنید که با Elsevier منتشر کرده اید

3.) MLA International Bibliography : به شما امکان می دهد از MLA International Bibliography وارد کنید

4.) CrossRef Metadata Search : به شما امکان می دهد از رجیستری بیش از 70 میلیون مقاله، مجموعه مقالات کنفرانس، کتاب ها و فصل های کتاب وارد کنید که پس از انتشار DOI دریافت کرده اند.

ORCID import

برای وارد کردن نقل قول ها از هر یک از این پایگاه های داده، یکی را انتخاب کنید و نام خود را به عنوان نویسنده جستجو کنید. یک جادوگر از شما می خواهد که نقل قول های خود را انتخاب کنید و آنها را با نمایه ORCID خود مرتبط کنید. برای Web of Science و Scopus، در نهایت یک ResearcherID و Scopus AuthorID (اگر قبلاً ندارید) به شما اختصاص داده می‌شود و این شناسه‌ها با ORCID شما مرتبط می‌شوند.

توجه داشته باشید که در حین وارد کردن نقل‌قول‌ها، می‌توانید انتخاب کنید که پایگاه‌های داده به‌طور خودکار نمایه شما را به‌روزرسانی کنند و هر زمان که منتشر می‌کنید، نقل‌قول‌هایی را اضافه کنید.

افزودن آثار: وارد کردن از Google Scholar

اگر قبلاً یک نمایه Google Scholar ایجاد کرده‌اید، می‌توانید نمایه ORCID خود را با استفاده از نقل‌قول‌های فهرست شده در آنجا پر کنید. به نمایه Google Scholar خود بروید و نقل قول هایی را که می خواهید به ORCID اضافه کنید انتخاب کنید. روی “Export” کلیک کنید و “BibTeX” را انتخاب کنید. نقل قول های خود را در یک ویرایشگر متن کپی کنید و فایل را به صورت فایل .bib با رمزگذاری UTF-8 ذخیره کنید.

Google Scholar2

utf8

سپس به نمایه ORCID خود بروید. در بخش «افزودن آثار»، «وارد کردن BibTeX» را انتخاب کنید. فایل bib. خود را انتخاب کرده و وارد کردن را تکمیل کنید.

افزودن آثار: نقل قول ها را به صورت دستی وارد کنید

اگر نمی توانید نقل قول های خود را در Web of Science، Scopus، CrossRef، Google Scholar یا پایگاه داده دیگری پیدا کنید، می توانید آنها را به صورت دستی وارد کنید. در بخش «Funding» یا «Works» در نمایه ORCID خود، به «افزودن دستی» بروید. ORCID حدود 37 نوع کار را ارائه می دهد که می توانید هنگام فهرست کردن نقل قول ها از بین آنها انتخاب کنید. اینها شامل مقولاتی مانند عملکرد هنری، مجموعه داده ها، اختراع، سخنرانی و مجوز است.

ORCID manually add

ساختارکد ORCID
کد شناسایی ارکید از دو بخش تشکیل می شود، که بخش اول آن آدرس وبسایت ارکید و بخش دوم آن یک عدد ۱۶ رقمی است؛ که کاربر را به صفحه شخصی شما هدایت می کند. این عدد ۱۶ رقمی ۴ تا ۴ تا با یک خط تیره از هم جدا می شوند و این عدد مطابق با استاندارد ISO ۲۷۷۲۹  تهیه شده و به عنوان یک شناسه استاندارد بین المللی شناخته می شود.


دقت داشته باشید که این ۱۶ رقم به طور تصادفی توسط ارکید در اختیار کاربر قرار می گیرد. و برای همه ۱۶ رقمی می باشد؛ و اگر در آن چند صفر ببینیم، امکان حذف و یا مختصر نمودن آن نیست. فقط می توان بخشی که مربوط به آدرس اینترنتی است را برای مختصر کردن بیان  نکرد. نمونه ای از کد شناسایی ارکید:
https://ORCID.org/۰۰۰۰–۰۰۰۱-۲۳۳۴۵۵–۶۷۷۸۹

سؤالات متداول سایت ارکید ORCID.org

نحوه‌ی دریافت کد ارکید بسیار ساده است و شما می‌توانید با مراجعه به سایت ORCID و پرکردن فرم‌های مربوطه و انجام تنظیمات، این کد را دریافت کنید. پس از ثبت نام می‌توانید با وارد کردن اطلاعات خود، شامل آدرس ایمیل یا کد شناسایی ارکید و رمز عبور خود (که در زمان ثبت نام تعیین کرده‌اید)، وارد صفحه‌ی حساب کاربری خود شوید.

ثبت نام ارکید برای افراد رایگان است و محققان بر اطلاعات موجود در پرونده‌ی خود، کنترل کامل دارند. محققان می‌توانند تعیین کنند که بخش‌های مجزا از سابقه‌ی خود فقط برای افراد خاص و مورد اعتماد قابل مشاهده باشد و یا توسط هر شخصی دیده شود.

در صورتی که همکاران یا دیگرانی در دنیای علمی دارای کد ارکید ORCID هستند، می‌توانید از آن‌ها درخواست کنید که کد ORCID خود را برای شما ایجاد کنند. در کل، دریافت کد ارکید ORCID به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد و با استفاده از این کد، می‌توانید مقالات، کتاب‌ها و سایر فعالیت‌های علمی خود را به راحتی در سامانه‌های مختلف به نمایش بگذاری

کد ORCID، یا همان شناسه ORCID، یک رشته کاراکتری با طول 16 رقم است که هویت یک محقق را مشخص می‌کند. این کد برای شناسایی دقیق و خاص هر فرد در زمینه تحقیقات و علمیات استفاده می‌شود.

امتیاز دهی به مقاله

جهت مشاوره تلفنی در زمینه سایت ارکید ORCID.org | دریافت کد شناسه ارکید ORCID

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا