آزمون رغبت و توانایی چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه آزمون رغبت و توانایی چیست؟

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

آزمون رغبت و توانایی / یکی از مهمترین پایه های تحصیلی دانش آموزان، پایه تحصیلی نهم و بحث انتخاب رشته آنان می باشد. این بازه زمانی یکی از مهمترین بازه های زمانی دانش آموزان طی دوران تحصیل آنان بوده و انتخاب رشته مناسب و متناسب با علایق و توانمندی های دانش آموز می تواند در رشد و موفقیت و یا عدم موفقیت او در طول دوران تحصیل و زندگی آینده فرد تاثیر به سزا و مهمی داشته باشد.

آزمون رغبت و توانایی یکی از آزمون های مهم پایه نهم تحصیلی بوده که توسط آموزش و پرورش و برای راهنمایی و ارائه مشاوره به دانش آموزان جهت انجام انتخاب رشته صحیح در نظر گرفته شده است. تمامی دانش آموزان ملزم به شرکت در این آزمون می باشند و بعد از انجام مراحل مختلف و با توجه به نتایج کسب شده و با دید بهتر می توانند اقدام به انجام انتخاب رشته خود نمایند.

در ادامه این مطلب می توانید توضیحات بیشتری در رابطه با آزمون رغبت و توانایی، ورود به سامانه ثبت نام این آزمون و شرکت در آزمون توانایی و رغبت تحصیلی دانش آموزان و …. مطالعه بفرمایید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

آزمون رغبت و توانایی

همان طور که اشاره شد پایه نهم تحصیلی یک از مهمترین و سرنوشت سازترین پایه های تحصیلی دانش آموزان می باشد، دانش آموز طی این دوران اقدام به انتخاب رشته تحصیلی خود نموده و در مقطع متوسطه دوم در شته تخصصی خود ادامه تحصیل می دهد، از این رو انتخاب رشته مناسب و متناسب با علایق و توانمندی دانش آموز می تواند در موفقیت او در سطوح بالاتر و رضایت مندی او و کسب موفقیت نقش زیادی داشته باشد.

با توجه به اهمیت این بازه از دوران تحصیل و حساسیت آن، مبذول کردن نهایت توجه و دقت و بهره گیری از ابزار ها و مشاوره های مختلف برای انتخاب رشته متناسب با شرایط دانش آموز اهمیت بسیار زیادی دارد.

وزارت آموزش و پرورش در جهت ارائه مشاوره و راهنمایی به دانش آموزان پایه نهم در این مسیر مهم و انتخاب رشته تحصیلی مناسب توسط آنان طرحی را اجرا می نماید. یکی از آزمون هایی که توسط این سازمان و به جهت کمک رسانی به روند انتخاب رشته صحیح برگزار می شود آزمون رغبت و توانایی است.

تمامی دانش آموزان پایه نهم موظف به شرکت در این آزمون می باشند. در نهایت نتایج آزمون رغبت و توانایی نشان می دهد که دانش آموز بیشتر برای تحصیل در کدام رشته مناسب بوده و به عبارتی علایق و توانایی های او با کدام رشته متناسب است و احتمال موفقیت او وجود خواهد داشت. دانش آموزان برای شرکت در آزمون رغبت تحصیلی می بایست به سامانه مربوطه مراجعه و مراحل ثبت نام و تکمیل فرم ها را انجام نمایند.

مقاله پیشنهادی » اعلام نتایج آزمون رغبت و توانایی

سایت آزمون رغبت و توانایی

دانش آموزان برای شرکت در آزمون می بایست به سایت آزمون رغبت و توانایی مراجعه و پس از ورود به پورتال کاربری خود برای شرکت در آزمون و پاسخگویی به سوالات اقدام نمایند. توجه داشته باشید که این آزمون دارای منبع خاصی یا بر  اساس اطلاعات علمی و یا تخصصی نمی باشد و دانش آموزان تنها باید برای شناخت روحیات و علایق سوالات مربوط به خود را پاسخ دهند تا در نهایت مناسب ترین رشته برای ادامه تحصیل آنان مشخص شود.

یش از این فرآیند انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم با استفاده از سامانه ht.medu.ir انجام می پذیرفت ولی در حال حاضر دانش آموزان برای شرکت در آزمون های رغبت تحصیلی و بهره گیری از مشاوره ها در این زمینه می بایست به سامانه مای مدیو با نشانی اینترنتی my.medu.ir مراجعه نمایند.

سایت ثبت نام آزمون رغبت و توانایی

ورود به سایت آزمون رغبت و توانایی my.medu.ir

آزمون رغبت و توانایی نهم در واقع یک آزمون مشاوره ای است که توسط آموزش و پرورش کمک به انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم برگزار می شود. این آزمون با هدف سنجش علایق و توانایی های دانش آموزان و کمک به آنها در انتخاب رشته تحصیلی انجام می گیرد. این آزمون شامل دو بخش آزمون رغبت( جهت سنجش علایق دانش آموزان در زمینه های مختلف تحصیلی، شغلی و اجتماعی) و آزمون توانایی(جهت سنجش توانایی های دانش آموزان در زمینه های مختلف تحصیلی، شغلی و اجتماعی) می باشد.

سوالات آزمون رغبت چندگزینه ای و زمان پاسخگویی 45 دقیقه می باشد همچنین سوالات آزمون توانایی نیز چندگزینه ای بوده و زمان پاسخگویی برای این بخش 60 دقیق در نظر گرفته شده است.

برای ورود به سایت آزمون رغبت و توانایی می بایست آدرس اینترنتی این سامانه یعنی my.medu.ir را در صفحه مرورگر خود وارد و جستجو نمایید، پس از جستجوی آدرس اینترنتی مذکور به طور مستقیم به سایت مای مدیو یا سایت هدایت تحصیلی نهم وارد خواهید شد و می توانید بعد از ورود به پورتال کاربری خود اقدام به تکمیل فرم ها و شرکت در آزمون رغبت و توانایی نمایید.

آزمون رغبت و توانایی چیست

  • برای ورود به حساب کاربری خود در سایت آزمون رغبت سنجی تحصیلی نهم پس از ورود به سامانه، از قسمت انتخاب نقش، گزینه دانش آموز را انتخاب کنید.
  • در قسمت نام کاربری کد ملی دانش آموز را وارد کنید.
  • در گام بعد در کادر مشخص شده  6 رقم سریال شناسنامه دانش آموز را وارد کنید.
  • کد امنیتی مندرج در صفحه را وارد نمایید و بر روی گزینه ورود کلیک کنید.
با انجام این مراحل می توانید به حساب کاربری خود در سایت مای مدیو (پنجره واحد خدمات آموزش و پرورش) وارد شده و برای شرکت در آزمون اقدام نمایید.

مقاله پیشنهادی » سایت آزمون رغبت و توانایی مای مدیو

نحوه ثبت نام آزمون رغبت و توانایی

بعد از ورود به سایت my.medu.ir می توانید در آزمون رغبت و توانایی شرکت کرده و فرم های مربوط به آن را تکمیل نمایید. به این منظور می بایست ابتدا به روش گفته شده به سایت آزمون وارد شوید. پس از ورود به حساب کاربری خود در سامانه ، بر روی گزینه هدایت تحصیلی کلیک کنید.

نحوه ثبت نام آزمون رغبت و توانایی نهم

با انتخاب این گزینه می توانید در آزمون رغبت و توانایی در بازه زمانی مقرر شرکت نمایید و فرم های لازم را  تکمیل کنید.

توجه داشته باشید که از آن جایی که پاسخ شما توسط کارشناسان بررسی می شود و در انتها بر اساس پاسخ های لحاظ شده شده ، به شما راهنمایی و مشاوره ارائه می گردد پس بهتر است برای دستیابی به نتیجه بهتر و بهره گیری از نتایج آزمون کلیه سوالات را با دقت و به درستی تکمیل نمایید.

مقاله پیشنهادی » سایت مای مدیو اموزش پرورش

زمان ثبت نام آزمون رغبت و توانایی نهم

هر ساله بازه زمانی مشخصی برای شرکت دانش آموزان در آزمون رغبت و هدایت تحصیلی در نظر گرفته می شود و دانش آموزان می بایست تنها در بازه زمانی در نظر گرفته شده با مراجعه به سایت مای مدیو برای انجام ثبت نام خود و شرکت در آزمون اقدام نمایند.

باید توجه داشته باشید تاکنون زمان آزمون رغبت تحصیلی سال 1402 – 1403 اعلام نشده است، در صورت کسب اطلاع در این زمینه اطلاع رسانی های لازم صورت خواهد پذیرفت، ولی ممکن است طبق روال سال های گذشته این آزمون در اسفند ماه برگزار شود. برای شرکت در آزمون رغبت و توانایی باید طبق بازه زمانی اعلام شده از سوی مدرسه اقدام کنید.

سوالات آزمون رغبت و توانایی پایه نهم

همان طور که پیش از این هم اشاره شد سوالات آزمون رغبت و توانایی به دو دسته تقسیم می شوند، آزمون رغبت و آزمون توانایی. سوالات این دو آزمون به صورت دو دفترچه مجزا در دسترس دانش آموزان بوده و دانش آموزان پس از ورود به سامانه مای مدیو می توانند به این دو دفترچه دسترسی و اقدام به پاسخ گویی نمایند.

سوالات رغبت: این سوالات با هدف سنجش علاقه و گرایش دانش آموزان به رشته های مختلف تحصیلی طراحی شده اند. سوالات رغبت معمولاً به صورت چند گزینه ای یا طیف بندی شده هستند.

سوالات توانایی: این سوالات با هدف سنجش توانایی های ذهنی و مهارت های عملی دانش آموزان طراحی شده اند. سوالات توانایی معمولاً به صورت تستی یا تشریحی هستند.

همان طور که اشاره شد سوالات این آزمون ها منبع خاصی نداشته و بیشتر جنبه روانشناختی داشته و جهت اطلاع از علایق و توانایی دانش آموزان طرح می گردد. در زیر می توانید تعدادی از این سوالات و سبک طرح سوالات را مشاهده بفرمایید.

آیا علاقمند هستید که کسب و کار تازه ای راه اندازی کنید؟
آیا علامند به انجام امور به صورت دسته جمعی هستید؟
خودتان را در انتقال مفاهیم و مطالب به دیگران چقدر موفق و توانمند می دانید؟
آیا علاقه به انجام کارهای خلاقانه دارید یا کارهای مشخص و از پیش تعیین شده؟
توانایی خود در اداره و مدیریت یک مرکز را چه طور ارزیابی می کنید؟
به انجام اموری مانند نظارت بر برگزاری جشن ها، مراسمات و … چقدر علاقمند هستید؟
چقدر انتقاد پذیر هستید؟ آیا می توانید دیگران را مورد نقد قرار دهید؟
و …

برای ورود به سایت ثبت نام آزمون رغبت و توانایی نهم my.medu.ir کلیک کنید.

همان گونه که در مقاله بالا نیز به طور مبسوط اشاره شد آزمون رغبت و توانایی نهم، آزمونی است که توسط وزارت آموزش و پرورش برای دانش آموزان پایه نهم برگزار می شود. این آزمون به منظور شناسایی علاقه و توانایی های دانش آموزان در زمینه های مختلف علمی، هنری، و فنی برگزار می شود. نتایج این آزمون به دانش آموزان کمک می کند تا رشته تحصیلی مناسب خود را انتخاب کنند. آزمون رغبت و توانایی نهم شامل دو بخش آزمون رغبت و بخش آزمون توانایی می باشد و هر دو آزمون در برگیرنده ی سوالات مربوط به این بخش ها می باشند. دانش آموزان می توانند با مراجعه به سایت ثبت نام رغبت سنجی مای مدیو، فرم های مربوطه را تکمیل کرده و در این آزمون شرکت کنند. نتایج آزمون رغبت و توانایی نهم به دانش آموزان در قالب یک کارنامه ارائه می شود. دانش آموزان می توانند با توجه به نتایج این آزمون، رشته تحصیلی مناسب خود را انتخاب کنند. 

این آزمون هر ساله و برای دانش آموزان پایه نهم اجرا می گردد. سایت آزمون در واقع همان سامانه مای مدیو با آدرس اینترنتی my.medu ir هدایت تحصیلی نهم می باشد و دانش آموزان می توانند با مراجعه به این سامانه و با توجه به راهنمایی ها برای شرکت در آزمون های رغبت تحصیلی و توانایی اقدام نمایند.

در این مقاله در رابطه با آزمون رغبت و توانایی نهم ، نحوه ورود به سامانه سامانه مربوطه و ورودبه پورتال کاربری، تکمیل فرم های هدایت تحصیلی و … توضیحات کامل و لازم ارائه گردید. در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتری دارید می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق قسمت کامنت با ما در میان بگذارید ، کارشناسان این مجموعه پس از دریافت سوالات به شما پاسخ خواهند داد. 

همچنین می توانید نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را نیز از همین طریق با ما به اشتراک بگذارید، بدون شک دریافت نظرات سازنده شما در ادامه مسیر برای ما یاری رسان خواهد بود.

مقاله پیشنهادی »  سایت هدایت تحصیلی مای مدیو

سؤالات متداول آزمون رغبت و توانایی چیست؟

آزمون رغبت و توانایی یکی از آزمون های مهم پایه نهم تحصیلی بوده که توسط آموزش و پرورش و برای راهنمایی و ارائه مشاوره به دانش آموزان جهت انجام انتخاب رشته صحیح در نظر گرفته شده است. تمامی دانش آموزان ملزم به شرکت در این آزمون می باشند. این آزمون با هدف سنجش علایق و توانایی های دانش آموزان و کمک به آنها در انتخاب رشته تحصیلی و در دو بخش آزمون رغبت و آزمون توانایی انجام می گیرد.

دانش آموزان برای شرکت در آزمون می بایست به سایت آزمون رغبت و توانایی که همان سامانه مای مدیو با نشانی اینترنتی my.medu.ir می باشد مراجعه و پس از ورود به پورتال کاربری خود برای شرکت در آزمون و پاسخگویی به سوالات اقدام نمایند.

در این رابطه در متن مقاله بالا به طور کامل توضیح داده شده است. برای اطلاعات بیشتر به متن مقاله بالا مراجعه فرمایید.

امتیاز دهی به مقاله

جهت مشاوره تلفنی در زمینه آزمون رغبت و توانایی چیست؟

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا